tisdag, mars 18, 2008

Lillis Jonsson - vilken säsong!

Stefan "Lillis" Jonsson har gjort mycket i sin bandykarriär. Men det han har gjort denna säsong finns det inte ord för. Under förra säsongen fick han kämpa mot alla ekonomiska upptäckter som gjordes i Hammarby. I finalen fick han åter igen uppleva en försmädlig förlust mot Edsbyn. Inför denna säsong försvann 9 landslagsmän från Hammarby. "Lillis" bestämde sig dock för att fortsätta som tränare. Inte nog med det! Han beslutade sig för att göra comeback som spelare! Detta gav signaler till andra spelare, som beslutat sig för att lägga av eller gått till andra klubbar. Efter hand att sommaren gick slöt den ena spelaren efter den andra till. Inför säsongen fanns ett fullt lag.
Det som sen har hänt denna säsong är helt otroligt! I elitserien på Zinkensdamm vann Hammarby över samtliga lag! Hammarby gick till semifinal, och lyckades t.o.m. vinna en av dem! Hammarby vann Svenska Cupen!
Jag skriver ibland för hammarbybandys hemsida. När jag intervjuade spelarna poängterade de alltid "Lillis" betydelse. Det jag minst mest är när Lars Bryngelsson berättade om hans förvandelse. I Motala var Lars B. kämpen och bollmottagaren. När han fick bollen, lämnade han över till någon annan. Men Lillis ville annat. Han övertygade Lars B. om att han kunde så mycket mer. Utmana motståndarna! Det har Lars B. gjort. Det har vi på läktarna blivit imponerade av.
Men Lars B. är bara ett exempel. Jag vill inte börja räkna upp spelare, för då glömmer jag väl någon.
Tack "Lillis", för den roligaste bandysäsong jag upplevt!
Du är väl värd Röda Nystanets 1000:e artikel!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det som är så speciellt med Hammarby den här säsongen?

Man har värvat friskt bland färdiga spelare, precis som vanligt.
Man har haft ett spelarmaterial bland de namnkunnigaste och bästa i Sverige, precis som vanligt.
Man har inte vunnit SM-guld, precis som vanligt.

Det jag ser som nytt är att:

Man har vunnit en träningsturnering.
Man har introducerat momentet filmning i hög grad.

Han Hansson sa...

m.a.o. tycker Du patrik och jag olika i denna fråga. Eller hur?

Anonym sa...

Precis, och många verkar hålla med dig.

Jag tycker att det är lite konstigt, tittar man på laget så är det ju onekligen hög elitserieklass på varje position. Mot alla lag utom Villa hade förlust i kvartsfinalen varit tämligen sensationellt och med en extra hemmamatch blev väl få förvånade över att ni gick till semi.

Vilka svenska lag har bättre spelarmaterial än Hammarby? SAIK, EIF & vsk hävdar jag, inga andra. Med David Karlsson är ni också en klass bättre än Villa.