onsdag, februari 20, 2008

Dags för slutspel!

Efter ett tråkigt VM och en tråkig avslutning av elitserien, är det äntligen dags för slutspel och avgörande, spännande matcher. Nu ska det avgöras;
Kvartsfinaler:
Sandviken valde Motala; Det vore stor sensation om inte Sandviken gick vidare till semifinal. Jag är överraskad att Sandviken inte valde ett närmare beläget lag. Mitt tips Sandviken till semifinal.
Edsbyn valde Vetlanda; Sturska efter 10-1-segern tror sig "Byn" vinna enkelt över "Stan". De kan få sig en tankeställare på måndag. Vetlanda på Tjustkulle är svåra att tas med. Jag tror ändå att Edsbyn vinner sina två hemmamatcher och går till semifinal.
Västerås valde Broberg; Den enda anledningen att det skulle bli tre matcher, är att Västerås vill tjäna mer pengar på en extra hemmamatch. För mig är det självklart att Västerås går till semifinal.
Hammarby hade till slut bara att "välja" ett lag. Förr fanns ett ordspråk att man kunde välja mellan pest och kolera. Men nu var det vara att välja mellan Villa och Villa. Då valde Hammarby följdriktigt Villa. Den här duellen kan gå hur som helst. Jag tippar att Villa vinner hemma, och att Hammarby sen kämpar hem två hemmasegrar.

Sandviken och Hammarby möts sen, om mina kvartsfinaltippningar stämmer (Varning för Villa!). Hammarby har gjort en heroisk insats denna säsong med tanke på förutsättningarna, men i bäst av fem lär Sandviken dra längsta strået.

Inomhuslagen Edsbyn och Västerås lär mötas i andra semifinalen. Här räknar jag med 5 tuffa semifinaler. Jag förmodar att Västerås då kommer att spela mer inspirerande än mot Hammarby ikväll. Annars vinner Edsbyn lätt. Från början tippade jag Västerås som 2008 års SM-segrare, men efter matchen mot Hammarby börjar jag tvivla. Tyvärr lät det åter igen bli "hörn-Edsbyn" i final.

I finalen hoppas jag sen att det lag som vinner är det som satsar på anfall, och inte på att på flest antal hörnor. Jag hoppas och tror då på Sandviken. Men det finns då två publiklag som kan överraska. Hela Bandy-Sverige, enligt mitt objektiva tänkande, skulle må bra av att antingen Vetlanda BK eller Hammarby IF skulle överraska. Inget är omöjligt, även om vissa fuskar inomhus!!

2 kommentarer:

josephzohn sa...

Helt tråkig var väl inte sista omgången?? Eller??
Kampen om den sista slutspelsplatsen i direktsändning??
Kampen mellan Sirius och Tillberga, att just dom två lagen möttes i den sista omgången, rena rama Spielberg!!

Ananars är vi överens, visst vore det kul om VBK (Vetlanda) överraskade!!

Anonym sa...

Verkar vara mycket rimliga tankar.